حمله به ایران حماقت است

شیکاگو تریبون:

حمله به ایران حماقت است

پایگاه اینترنتی شیکاگو تریبون آمریکا، در گزارشی هر گونه حمله نظامی به ایران را حماقت دانست.

به گزارش آشیانه نیوز ، شیکاگو تریبون در این گزارش ادعاهای آمریکا و اسرائیل در مورد این که اگر ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند تهدیدی برای جهان خواهد بود را رد کرد و برای اثبات نظر خود کشورهای چین، پاکستان، روسیه و دیگر کشورهای هسته ای را مثال زده و گفته با وجود این که هیاهوها و جار و جنجالهای  مشابهی قبل از دست یابی این کشورها به سلاح هسته ای ایجاد شده بود اما عملا دیدیم که این کشورها پس از تولید سلاح هسته ای هیچ تهدیدی برای جهان نبودند.

در گزارش شیکاگو تریبون آمده است، لئون پانتا سال گذشته میلادی گفت اگر ایران به سوی دستیابی به زرادخانه هسته ای حرکت کند، ما تمام اقدامات لازم برای متوقف کردن آن را انجام خواهیم داد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز مطلب مشابهی را گفته بود.

نامزدهای جمهوری خواه آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 البته بجز "ران پل"، سعی دارند در بیان الفاظ جنگ طلبانه از یکدیگر سبقت بگیرند. "میت رامنی" یکی از نامزدهای جمهوری خواه می گوید: اگر شما مرا به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنید، ایران سلاح هسته ای نخواهد داشت. "نیوت گینگریچ" قول می دهد ایران به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت و "ریک سنتورم" هم آماده بمباران تأسیسات هسته ای ایران است.

آمریکا و اسرائیل سعی دارند موضع خود را حفظ کنند، اما این وضعیت ممکن است هر زمانی تغییر کند.

واشنگتن پست در یک گزارش گفت: افکار شایع در میان سیاستمداران شباهت هولناکی به اجماع صورت گرفته در مورد عراق در سال 2002 دارد. در آن سال ظاهرا ما(آمریکا و اسرائیل) با خطر غیرقابل تحملی از سوی یک کشوری که دارای سلاح های کشتار جمعی و هوس تجاوز بود مواجه شدیم. به ما گفته شد این خطر را می توان با یک حمله نظامی ناگهانی و کوتاه حل کرد. اما مشخص شد که در مورد خطر عراق بسیار اغراق شده است و راه حل اتخاذ شده سریع و آسان نبود.

"داگان" اخیرا به نیویورک تایمز گفته است، این فرضیه که به وسیله حمله نظامی می توان تمام پروژه هسته ای ایران را متوقف کرد، درست نیست. چنین توانایی نظامی وجود ندارد. احتمال دارد باعث به تعویق افتادن آن بشود، اما حتی آن هم فقط برای دوره کوتاهی خواهد بود.

"رافی ایتان" یک عضو کهنه کار و برجسته موساد نیز گفت: حمله به برنامه هسته ای ایران حتی سه ماه هم آن را تعویق نمی اندازد. آمریکایی ها ممکن است ما را به سوی این تفکر سوق بدهند که ما برای حمله به ایران هزینه ای نخواهیم پرداخت اما ایران گزینه هایی برای اقدامات تلافی جویانه دارد: می تواند کشتی های ما در خلیج فارس را هدف قرار دهد، می تواند به هم پیمانان خود دستور حمله به اسرائیل را بدهد و یا از افغانی ها در برابر امریکا حمایت کند. وی سپس این سئوال را مطرح می کند که را همه برای درگیر شدن در یک جنگ دیگر مشتاق هستند؟ و جواب می دد به دلیل یک ترس دروغین دیگر این که ایران مسلح به سلاح هسته ای از سلاح جدید خود برای محو کردن اسرائیل و زورگویی به همسایگانش استفاده می کند.

با توجه به آنچه که ما در طول عصر هسته ای آموخته ایم این ترس در مجموع بی جا و غیرقابل اعتنا است. از جنگ جهانی دوم به بعد کشورهای رقیب به سلاح هسته ای دست یافته اند مانند شوروی سابق، چین، پاکستان و کره شمالی همه این کشورها متوجه شده اند که تسلیحات هسته ای به عنوان سلاحی تهاجمی در برابر دیگر کشورهای هسته ای و هم پیمانان آنها بلااستفاده است.

دلیل آن ساده است، هر کشوری که به کشور دیگری حمله هسته ای کند، مطمئن است که با حملات تلافی جویانه وسیعی مواجه خواهد شد شما نمی توانید پیروز جنگ هسته ای باشید، بلکه فقط بازنده آن هستید.

اما هشدار دهندگان معتقدند شرایط گذشته هیچ ارتباطی به این دوران ندارد، زیرا تهران کاملا متفاوت با دیگران است. اما اگر ایران قصد داشت چنین شهادت جمعی را انتخاب کند آنها می توانستند راه آسانتری پیدا کنند. اسرائیل را می توان با سلاح های مرسوم که دستیابی به آنها به مراتب ساده تر از تسلیحات هسته ای است از بین برد.

در گذشته زمانی که چین درحال دستیابی به تسلیحات هسته ای بود همین ترس و نگرانی ها وجود داشت. در آن زمان "مائو زدونگ" دیکتاتور چین در واکنش به مخالفت های آمریکا به صراحت اعلام کرد، ما آماده ایم برای پیروزی در این انقلاب جهانی مسئله هسته ای، 300 میلیون نفر را قربانی کنیم اما "جان اف کندی" رئیس جمهور وقت آمریکا، هرگونه حمله پیش دستانه به چین را رد کرد.

هشدار دهندگان بر این عقیده دروغ اصرار دارند که دست یابی ایران به سلاح اتمی باعث آغاز رقابت تسلیحاتی در منطقه خواهد شد و کشورهایی مانند عربستان، مصر و ترکیه نیز به سوی داشتن سلاح هسته ای شتاب خواهند کرد اما این کشورها درحال حاضر بابت داشتن همسایه ای که دارای زراد خانه هسته ای است(اسرائیل)، با نگرانی شدیدی مواجهند اما هیچ یک از ‌آنها نیازی به داشتن سلاح بازدارنده اتمی نداشته اند.

دنیا شاهد رویش کشورهای هسته ای یکی پس از دیگری هستند، بدون آن که جنگ هسته ای یا تهدید هسته ای در میان باشد. با این وجود ما می گوییم این کشور یعنی ایران، جهان را چنان تغییر خواهد داد که ما نمی توانیم آن را تحمیل کنیم ما این هشدارها را قبلا هم شنیده ایم. این هشدارها دروغ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد