احتمال برگزاری مذاکره با 1+5 در کشورهای دیگر غیر از ترکیه

صالحی در نشست خبری مشترک با همتای عمانی خود خبرداد؛

احتمال برگزاری مذاکره با 1+5 در کشورهای دیگر غیر از ترکیه

وزیر امورخارجه گفت: ممکن است کشورهای دیگر هم برای میزبانی گفت و گوهای ایران و 1+5اعلام آمادگی کنند.

به گزارش آشیانه نیوز ، علی اکبر صالحی' روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با 'یوسف بن علوی' همتای عمانی خود افزود: روز شنبه هفته آینده پس از اعلام آمادگی دیگر کشورهای احتمالی برای میزبانی گفت و گوها، 'سعید جلیلی' دبیر شورای عالی امنیت ملی و 'کاترین اشتون' مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد مکان مورد توافق برای انجام گفت و گوها تصمیم گیری می کنند.
وی اظهار امیدواری کرد که محل گفت و گوهای ایران با 1+5 تا روز شنبه یا یکشنبه هفته آینده مشخص شود.

صالحی در این ملاقات گفت: شرایط زمانی خاص امروز و تحولات سریع و سیال منطقه ای و بین المللی ایجاب می کند که دو کشور دوست و دارای مناسبات خوب و متین دائماً در حال رایزنی و مشورت با یکدیگر باشند.

 وی تبادل نظر درخصوص راههای توسعه بیشتر روابط دوجانبه و همکاریهای اقتصادی را نیز از دیگر موضوعات مورد اهتمام دو طرف در این مذاکرات دانست.

 وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر کمک به صلح ، ثبات و توسعه منطقه افزود : ایران به عنوان کشور مقتدر خواهان استقرار و تقویت صلح ، ثبات و امنیت منطقه است.

 وی درخصوص تنگه هرمز افزود : ما بر حفظ امنیت تنگه هرمز بعنوان یک شریان جهانی تأکید داریم.

 صالحی پیرامون موضوع تحریمها ، فشارها و اقدامات یکجانبه ، مسئله هسته ای و گفتگوی 1+5 ، تصریح کرد: توسعه روابط با کشورهای اروپایی از اولویتهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است ، در عین حال ما بر حفظ و احقاق حقوق خود در چارچوب ان. پی. تی تأکید داریم.

صالحی گفت: کشورهای غربی احداث مجتمع های تولید سوخت در کشورمان را نیز ادعایی بی پایه و اساس دانستند و حال که به موفقیت ما پی برده اند به گونه ای دیگر صحبت می کنند و دستاوردهای بزرگ را کوچک وصف می کنند، حال آنکه اگر چنین دستاوردهایی کوچک بود چرا آن همه شرط گذاشتند.

وی ادامه داد: ارائه سوخت 20 درصد را در قبال دریافت سوخت 3 و نیم درصد از ایران آن همه شاخ و برگ دادند و نمی دانستند توانمندی‌های ایران خارج از توان فکری‌شان است.

وزیرامورخارجه افزود: هم اکنون ایران جزو تعداد معدودی از کشورهای دارای این قابلیت است که مجتمع تولید سوخت هسته ای احداث کند و پس از رفع نیاز داخلی، حتی به صادرات محصولات خود بیندیشد.

 صالحی با بیان اینکه اتحادیه اروپا همسایه جمهوری اسلامی ایران نیز تلقی می شود، روابط این اتحادیه را با کشورمان دیرینه و نسبتاً پایدار خواند و گفت: این روابط پایدار و البته توأم با افت و خیز در زمان‌های اخیر، متأسفانه با پیروی بی قید و شرط اروپایی‌ها از سیاست های استکباری امریکا همراه بوده است.

 وی با بیان اینکه معتقدیم اتحادیه اروپا باید از سیاست حکیمانه و مستقل‌تری پیروی کند افزود: این اتحادیه با جمعیت قریب به 400 تا 500 میلیون نفر، رقیب بزرگ اقتصادی برای آمریکاست.

 وزیر خارجه تصریح کرد: آمریکا برای حفظ هیمنه‌اش در صدد کنترل اقتصادی اتحادیه اروپا از طریق کنترل بر شیرهای نفت و انرژی است، حال آنکه اعضای این اتحادیه درک عمیقی از این موضوع ندارند.

 صالحی در واکنش به آن دسته از رسانه های غربی که دستاوردهای اخیر هسته ای ایران را کوچک جلوه می دهند با اشاره به ماجرای طولانی کارشکنی غربی ها در تامین سوخت 20 درصد مورد نیاز ایران، گفت: حال که ما موفق شده ایم این سوخت را تولید کنیم آن را کوچک جلوه می دهند و اگر این یک دستاورد کوچک است پس چرا آن ها این سوخت را به ما نمی دادند و برای آن شرط و شروط می گذاشتند.

صالحی با اشاره به روابط دیرینه کشورمان با عمان و توسعه و عمق آن به وی‍ژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مردم دو کشور همواره با هم در ارتباطند و هیچ گاه از هم جدا نبوده‌اند و مانند شاخه های یک درختند.

 یوسف بن علوی نیز در این دیدار با ابراز خشنودی از حضور در ایران ، این سفر را فرصت مناسب برای رایزنی پیرامون گسترش روابط دوجانبه و مشورت درخصوص کمک به صلح ، ثبات و امنیت منطقه دانست.

 وی با اشاره به تحولاتی که در منطقه رخ می دهد ، نقش سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را از جمله در افغانستان مثبت و ایجابی خواند و ضرورت رایزنی دائم دو طرف را خاطر نشان ساخت.

 بن علوی تأکید کرد که روابط دوجانبه تهران ، مسقط برادرانه ، تاریخی، مستحکم و راهبردی است و در آینده نیز خواهد بود و همکاریهای فیمابین در مسیر خوبی قرار دارد.

 وی تصریح کرد : روابط خوب ایران و عمان سرمایه خوبی برای حل و فصل مشکلات منطقه است.

 در این دیدار طرفین همچنین پیرامون همکاریها در حوزه های تجاری ، اقتصادی، گاز و حمل و نقل مذاکره و تبادل نظر کردند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد