نگاهی به شعار "تغییر" اوباما در پایان دوره ریاست جمهوری وی

پایگاه خبری ریانووستی روسیه طی مقاله ای اظهار داشت: قول تغییر اوباما که موجب پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد، از روز اول تنها برای فریب افکار عمومی بوده و هیچ ایده ای برای عملیاتی کردن آن وجود نداشت.


 

به گزارش آشیانه نیوز به نقل از ریانوستی، واقعیت سیاسی امروز که در واشنگتن به آن عمل می شود کاملا برخلاف آن چیزی است که در ابتدا شعار آن داده می شد.

پیش از پیروزی در انتخابات یا برنده شدن جایزه صلح نوبل اوباما یک فرد قانون مدار وانمود می کرد که سراسر سخنرانی های انتخاباتی اش از حل موانع پیشرفت های سیاسی دوران بوش و تغییر سیاست های خصمانه و جنگ افروزانه وی دم می زد.

سه سال بعد بسیاری از انجمن های مردمی و مدافعان حقوق بشر که روزی پس از پایان سخنرانی های اوباما وی را تشویق می کردند، از توهمی که درآن زندگی می کردند خارج شدند.

دولت اوباما نه تنها هیچ پاسخگویی نسبت به شکنجه ها، بازجویی ها و تعقیبات خود به مجامع جهانی و اذهان عمومی ارائه نداد بلکه با احیای کمیسیون نظامی پروژه ترورهای اشخاص را تقویت نمود. این ترورها در بسیاری از موارد شامل ترور شهروندان آمریکایی نیز می شود.

"ماریا لاهود"، یکی از اعضای مرکز حقوق قانونی آمریکا در گفتگویی اذعان نموده است، اوباما علیرغم شعارهای تبلیغاتی اش موقعیت داخلی و بین المللی ایالات متحده را وخیم تر از گذشته کرده است.

افزایش خشونت های پلیس علیه شهروندان آمریکایی و افزایش بودجه نظامی برای پیگیری جنگ های عراق و افغانستان نشان دهنده عدم تغییر در سیاست های کلی دولت است.

نوآم چامسکی، زبانشناس، نویسنده و کارشناس برجسته سیاسی در این باره گفته است، از دولت بوش به اوباما تنها یک انتقال سیاست رخ داده و هیچ تغییری وجود نداشته است. آدم ربایی، دستگیری افراد بی گناه و زندانی کردن انها در گوانتانامو، بگرام و دیگر اتاق های شکنجه برای استخراج اطلاعات موهوم از آنان به قتل و ترور یکباره آنان تبدیل شده است قتل بن لادن بدون محاکمه وی در دادگاه از جمله این گونه سیاست هاست.

مورد دیگر افزایش تولید و استفاده از هواپیماهای جنگنده بدون سرنشین در خاورمیانه بخصوص پاکستان است. تعداد حملات این جنگنده های بدون سرنشین در منطقه و بمباران مناطق مسکونی طی دو سال گذشته برابر با کل تعداد حملات آنها در 8 سال ریاست جمهوری بوش می باشد. همچنین بسیاری از مردم از آثار مغناطیسی و اشعه های ساطع شده از جنگنده ها دچار بیماری های ناشناخته می شوند.

"جرمی اسکایل"، نویسنده و خبرنگار آمریکایی در گزارش خود در روزنامه نیویورک تایمز اظهار داشته، هم اکنون دوران تلخ و وحشتناکی از تاریخ آمریکا را می گذرانیم. بحران های مالی و سیاسی، جنگ های خاورمیانه و اختلافات داخلی به اوج خود رسیده و هیچ تغییری در وضعیت نابسامان دموکراسی و آزادی در جهان دیده نشده است.

گروه های آزادی خواه شهروندی معتقدند که برای اولین بار در دوران فعالیت های خود با موانع و معضلات سنگین مواجه شده اند.

"سارا فلوندرز"، یکی از اعضای مرکز اقدامات بین المللی در مصاحبه با ریانووستی گفته است: قوانین حقوقی جدید موجب گسترش خشونت های داخلی شده است. همچنین تصویب بسیاری از این قوانین مجوزی برای شروع جنگ وادامه آن محسوب می گرددکه جنگ و خشونت را در جهان افزایش می دهد. دستگیری های گسترده بدون برگزاری دادگاه و اثبات جرم که توسط ارتش آمریکا در کشورهای مختلف انجام می گردد، ناقض تمام حقوق بشر بین المللی است.

حقیقت جنگ های آمریکا به شکل ترورهای نامحدود اشخاص بوده که در بیشتر کشورهای جهان بطور مستقیم و غیرمستقیم اجرا می گردد.

واشنگتن هیچ توضیحی برای دستگیری های مخفیانه، آدم ربایِی، ترور های افراد، حملات جنگنده های بدون سرنشین و بمباران مناطق مسکونی ندارد.

جنبش های گسترده در بیش از 100 شهر آمریکا و سرکوب این اعتراضات توسط پلیس نشان دهنده نارضایتی عموم شهروندان آمریکایی ازاین نوع سیاست های کاخ سفید است.

در انتهای این مقاله آمده است: بدیهی است اوباما بسیاری از پل های پشت سرخود را خراب کرده و پایان دادن نمایشی جنگ عراق نیز نمی تواند چهارسال کشتار و خشونت وی را پاک کند. بعلاوه اعتراضات میلیونی مردم و تشدید بحران های اقتصادی نیز بیش از پیش ناکارآمدی وی را به همه اثبات کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد